1397/04/10       -     2286 

وزیر صنعت در پاسخ به «دنیای خودرو» خبر داد:

دستور ویژه رئیس‎جمهور برای تامین مواداولیه و قطعات تولید خودرو

 

نشست خبری محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به مناسبت روز ملی صنعت و معدن در حالی برگزار شد که مسائل مربوط به واردات خودرو و بازار خودرو از مباحث مهم و اصلی این نشست بود.

به گزارش اخبار خودرو ، در ابتدای این نشست، شریعتمداری با اشاره به این‌که دولت در زمان روی کار آمدن در سال ۱۳۹۲ با مساله عدم قطعیت مواجه بود و در شرایط خاص اقتصادی روی کار آمد، اظهار کرد: «در حالی که قیمت دلار قریب به ۳۰۰ درصد رشد کرده بود، شاهد بازگشت آرامش به بازار ایران و نیز بازگشت قطعیت در سیاست خارجی بودیم.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار کرد: «قلدری به نام ترامپ در عرصه بین‌المللی، در تلاش است تمام نسخه‌های سیاسی را تخریب کند و نوک پیکان به‌سمت اقتصاد ایران رفته است تا با کاهش درآمدهای نفتی و نیز ایجاد شرایط بد اقتصادی وضعیت را به گونه‌ای پیش ببرد که مردم پول نداشته باشند نان بخرند.»

شریعتمداری در پاسخ به پرسش روزنامه «دنیای خودرو» در خصوص تامین نیاز ارزی خودروسازان برای خرید بخشی از مواداولیه و قطعات منفصله در قالب واردات، اظهار داشت: «دستور ویژه رئیس‌جمهور برای تامین مواد اولیه و قطعات منفصله صنعت خودرو به بانک مرکزی ابلاغ شده است، البته در طی این مدت حدود ۴۰۰میلیون دلار به قطعه‌سازان داده شده است و تا سقف ۲میلیارد دلار ارز، با توجه به نوع ارزی که باید پرداخت شود و با توجه به کشورها، در حال تامین و تخصیص است.

نشست خبری محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به مناسبت روز ملی صنعت و معدن

آرایش جدید ارزی در شرایط جنگ اقتصادی

شریعتمداری با اشاره به تغییر سیاست‌های ارزی گفت: «سیاست ارزی کشور که از سوی معاون‎اول رئیس‎جمهور اعلام شد، اعلام یک نرخ ثابت در شروع بود که با تغییر نسبت تفاضل تورم داخلی و خارجی تغییر کرد. این در حالی است که بانک مرکزی تا پیش از آن مداخلات زیادی در بازار داشت، اما این آرایش جدید خودخواسته نیست، بلکه در شرایطی اتخاذ شده که جنگ اقتصادی را تجربه می‌کند.»

وی افزود: «بر این اساس، به‎رغم مفاد قانونی واردات کشور در برخی کالاهایی که مورد نیاز نیست، ممنوعیت اعلام شده که نمونه آن صرفه‎جویی ۲.۲میلیارد دلاری در واردات خودروهای ساخته شده بوده است. ضمن این‎که کلیه ثبت‌سفارش‎های تامین مالی نشده در این ۱۴۰۰ قلم کالا نیز باطل شده است.»

توقیف ۴۵۰۰ خودرو در گمرک
شریعتمداری درخصوص واردات خودرو به صورت قاچاق اظهار کرد: «در تیرماه سال گذشته برای کنترل بازار واردات خودرو ممنوعیت ثبت سفارش انجام شد، اما بعد از ممنوعیت مشخص شد که ۶۴۸۱ فقره براساس اعلام حراست صنعت و معدن ثبت‌سفارش غیرقانونی شده است. ما هم بلافاصله به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کردیم و بدین ترتیب از واردات ۴۵۰۰خودرو جلوگیری شد و بقیه خودروهایی هم که وارد شده باید به طور کامل پیگیری شود. ما این موضوع را خودمان اعلام کرده‌ایم و به شدت خواهان پیگیری و شناسایی متخلفان هستیم.»

احتکار محصول توسط خودروسازان عملا ممکن نیست

شریعتمداری به مباحث اشاره شده در مورد احتکار خودرو گفت: «چگونه ممکن است ۹۵هزار خودرو احتکار شود، در حالی که تولید روزانه ایران‌خودرو ۲۵۰۰ خودرو است که همین تعداد نیاز به ۵۰هزار مترمربع جا دارد و حساب کنید، برای نگهداری ۹۵ هزار خودرو چه مکانی نیاز است.» شریعتمداری با بیان اینکه قیمت خودرو توسط شورای رقابت تعیین می‌شود، گفت: «وقتی قیمت خودرو از سوی این شورا اعلام می‌شود و هیچ کس حق ندارد قیمتی به غیر از آن ارائه دهد، چه نیازی به احتکار است.»

وی گفت: «سازمان حمایت باید با متخلفان گران فروش در حوزه خودرو برخورد کند. اگر این سازمان برخورد نکرد، به ما اطلاع دهید.» در ادامه شریعتمداری در خصوص وضعیت بازار خودرو و التهابی که درآن به وجود آمد، اظهار کرد: « باید با تمامی کسانی که تخلف کرده‌اند، برخورد شود، حتی اگر در نظام دولتی بوده است.»

وی افزود: «هر روز در گوشه‎ای عده‌ای یک حرف مبهم می‎زنند تا بازار را دچار تشنج کنند. در حالی که اسناد موجود است، بنابراین باید صحت این حرف‎ها را بررسی کرد.»

وی اظهار داشت: «به‌رغم اینکه میزان تولید خودرو کشور نسبت به سال قبل ۲۴درصد رشد داشته و میزان فروش و صدور فاکتور نیز برای خودروها افزایش یافته است، با ایجاد انتظارات نامعقول و منفی، حرکت به سمت خرید غیرمنطقی خودرو طراحی شد که ممکن است در مورد برخی کالاهای دیگر رخ دهد. اما خودرو، طلا و ارز نیست و کالایی سرمایه‌ای است که باید با آن برخورد منطقی شود.»

پراید؛ پیرمردی که روزی جوان رعنایی بود

شریعتمداری گفت: «پراید در دوران خود جوان رعنایی بود که اکنون از پا افتاده است و جای خود را به خودرو جوان و رعنای دیگری خواهد داد. بر این اساس در عرض سه ساعت، ۴هزار دستگاه خودرو پراید به ارزش ۲۵۰میلیاردتومان در همین چند روز آشفتگی بازار پول از سوی مردم پرداخت شده است که البته خرید کارتکسی هم نبوده، بلکه خرید قطعی و با کارت شهروندی مردم بوده است.»

پژو و رنو هنوز خروج خود را رسما اعلام نکرده‎اند

وی در خصوص ادامه همکاری با پژو و رنو در خودروسازی افزود: «پژو و رنو هنوز خروج خود را به‌صورت رسمی اعلام نکرده‌اند. این دو شرکت در کشور ما سرمایه‌گذاری داشته‌‌اند و ۱۷۰ میلیون دلار آورده در ایران دارند، بنابراین علاقه‌مند به ادامه کار هستند؛ به‎ویژه آن‎که میزان معاملات آن‎ها با آمریکا محدود است، اما اگر مشمول تحریم ثانویه شوند، ممکن است با ایران قطع همکاری کنند».

به گفته شریعتمداری، خودروسازان به جایگزینی شرکا اقدام کرده‎اند، این در حالی است که تحریم خودرو این بار جزو اولین تحریم‌های آمریکا بود چون می‎خواهند اشتغال ایران را در صنعت خودرو تقلیل دهند، اما موفق نخواهند شد.

وی افزود: «غرامت پژو دفعه قبل پرداخت شد، این بار هم باید زیان را پرداخت کند. ما نیز تلاش خواهیم کرد با استفاده از روش‎های دیگر محصولات ایکاپ را با خودروهای جدید جایگزین کنیم.»

واردات خودرو با اعتبار ارزی واردکنندگان، یک ادعای خوشمزه است!

وی درباره این که واردکنندگان خودرو اعلام کرده‎اند اگر واردات خودرو ممنوع نباشد آن‎ها با ارز خودشان خودرو را وارد می‌کنند، این ادعا را یک ادعای خوشمزه دانست و افزود: «منشاء ارز واردکنندگان که اعلام کرده‎اند خودرو را با ارز خودشان وارد می‌کنند، باید مشخص باشد. وقتی ارزی در بازار غیرمتشکل پولی ایران خلق نشده است، پس به ناچار باید از سبد ارزی استفاده کرد. این چه استدلالی است که برخی واردکنندگان می‎گویند می‎خواهند خودرو را با اعتبار ارزی خودشان وارد کنند؟»

شریعتمداری در پاسخ به پرسش دیگری درباره انحصاری‎تر شدن بازار خودرو با ممنوعیت واردات، گفت: «قیمت کارخانجات خودرو بالا نرفته است، ضمن این‎که به هیچ وجه خودروهای وارداتی تنه به تنه خودروهای ساخت داخلی نمی‎زنند. زیرا مصرف‎کنندگان کاملا متفاوت هستند؛ تصمیمی که گرفته شده است به نیازهای کشور محصور شده و به حمایت از تولید داخلی خودرو برنمی‎گردد که برای خودروسازان داخلی ایجاد انحصار کند.»

وزیر صنعت اظهار داشت: «برخی ضوابط و آیین‎نامه‎هایی که در حوزه واردات صادر شده بود، آیین‎نامه‎های خوبی نبود. براساس روال جدید، افرادی می‎توانند وارد کار تجاری شوند که در این حوزه سابقه داشته باشند و هر فردی اجازه نخواهد داشت که کارت بازرگانی بگیرد.»

 
  ::  تماس با ما   :: 
Copyright 2010, asscc.ir, All right reserved انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو