1397/03/28       -     2261 

یادداشتی که مدیرعامل سایپا برای پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نوشت

دستیابی سایپا به بالاترین سهم بازار خود در ۷ سال گذشته

شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش با رشدی در حدود ۱۴درصد به نسبت سه ماهه پایانی سال ۹۴ به عدد ۷۱۳ در سه ماهه چهارم سال ۹۶ رسیده است. همچنین گروه سایپا توانسته زمان رسیدگی به درخواست‌های مشتریان را در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ به میزان ۱۵درصد بهبود دهد

به گزارش اخبار خودرو ، آمار و ارقام تولیدی گروه خودروسازی سایپا بیانگر آغاز شتاب تولید از واپسین روزهای آبان ماه ۹۶ است و در حالیکه گروه سایپا در سال ۹۶ توانسته بود ۱۰۰درصد برنامه خود را محقق کرده و ۶۶۶هزارو۶۶۶ دستگاه خودرو تولید کند (۱۷درصد بیشتر از سال ۹۵ و ۷۹درصد افزایش به نسبت سال ۹۴)، تا تاریخ ۱۹ خرداد ماه سال ۹۷ نیز توانسته ۱۲۷هزارو۴۵۷ دستگاه خودرو تولید کند که این به معنای شکستن رکورد تولید در همین بازه زمانی از شش سال گذشته و همچنین افزایش ۲۹هزارو۵۰۷ دستگاهی تولید نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ (رشد ۳۰درصدی تولید) است.

لازم به ذکر است گروه سایپا با این میزان تولید توانسته ضمن دستیابی به نرخ تحقق ۱۰۳درصدی برنامه تولید (۳هزارو۴۶۱ دستگاه بیشتر از برنامه)، بیشترین تولید خودرو در کشور را در همین مدت (فروردین،اردیبهشت و خرداد ۹۷) داشته باشد.

محسن قاسم جهرودی ، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا

محسن قاسم جهرودی

آغاز روند بهبود کیفی از آذرماه ۱۳۹۶

بهبود کیفیت محصولات (با برند سایپا) و محصولات مشترک با شرکا نیز از آذر ماه سال ۹۶ مورد توجه گروه سایپا قرار گرفت و این گروه خودروسازی توانست ضمن بالابردن سطح کیفیت محصولات خود موفق به ارتقای یک ستاره کیفی برای محصولات خانواده تیبا و پراید ۱۳۱ سایپا در بهمن ماه ۹۶ بشود.

همچنین افزایش ۱.۵درصدی میانگین رضایت مشتریان در سال ۹۶ از جمله دستاوردهای سایپا در حوزه کیفیت محصول است. افرون بر این شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نیز با رشدی در حدود ۱۴درصد به نسبت سه ماهه پایانی سال ۹۴ به عدد ۷۱۳ در سه ماهه چهارم سال ۹۶ رسیده است.

در ضمن گروه سایپا توانسته زمان رسیدگی به درخواست‌های مشتریان را در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ به میزان ۱۵درصد بهبود دهد و این موضوع بیانگر کاهش ۴روزه مدت زمان پاسخگویی (از ۲۶.۱ روز به ۲۲.۱ روز) در این گروه خودروساز است.

همچنین با هدف ارتقای خدمت رسانی به مشتریان و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعداد نمایندگی‌های رتبه ۱ با ۲۸۰درصد افزایش به نسبت سال ۹۵ به ۱۹ نمایندگی رسیده و شاهد رشد ۱۱۸درصدی نمایندگی‌های رتبه ۲ و رشد ۱۹درصدی تعداد نمایندگی‌های رتبه ۳ در زنجیره نمایندگی‌های گروه سایپا هستیم.

ذکر این نکته ضروری است که در این مدت تعداد نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش این گروه خودروسازی از ۹۰۹ نمایندگی به ۹۳۳ نمایندگی رسیده است.

رکوردشکنی در کسب سهم بازار

بیشترین سهم بازار کسب شده در ۷ سال گذشته نیز یکی از مهم‌ترین دستاوردهای گروه خودروسازی سایپا است که محقق شده است. با توجه به گزارش‌های تولید گروه سایپا درحالی‌که متوسط فروش ماهانه تا آذر ماه ۹۶، حدود ۴۲هزار و۲۹۷دستگاه بوده است، به مدد همت جهادی پرسنل و تزریق تفکر جدید مدیریتی متوسط فروش ماهانه ازآذر ماه ۹۶ تا خرداد ۹۷ به ۵۹هزارو۹۰۹ دستگاه رسیده است.

همچنین براساس گزارش‌های ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپا توانسته در فروردین ماه سال ۹۷ بیش از ۴۶درصد سهم بازار خودرو در کشور را کسب کند.

درضمن مقایسه فروش (تعدادی) نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته تا تاریخ ۹/۳/۹۷ بیانگر افزایش ۴۰درصدی تعداد فروش است و این امر به‌معنای فروش ۱۰۵هزارو۴۲۹ دستگاه خودرو در این مدت است که افزایش ۳۰هزارو۲۳۱دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و افزایش ۳۶هزار و۶۵۷دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را نشان می‌دهد.

رکوردشکنی در ارزش فروش محصولات

بیشترین ارزش فروش محصولات در ۴ سال گذشته نیز حاصل همین افزایش تولید است. مقایسه فروش (ارزشی) نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته تا تاریخ ۹/۳/۹۷ بیانگر افزایش ۵۰درصدی ارزش فروش است و این یعنی ۳ هزارو۷۲۷میلیارد تومان فروش انواع خودرو در این مدت که افزایش هزارو۲۳۸میلیارد تومان فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و افزایش هزارو۸۱۳میلیارد تومانی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را بیان می‌کند.

اسفند ماه سال ۹۶، ماه ثبت رکوردها در گروه سایپا بود، زیرا بیشترین تعداد فروش ماهانه به میزان ۹۱هزارو۶۰۰ دستگاه دراسفند ماه سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد و شکست رکورد فروش ماهانه (ارزشی) به میزان ۳ هزارو۵۶۳میلیارد تومان نیز در اسفند ماه سال ۹۶ ثبت شد، همچنین ثبت رکورد فروش اینترنتی با فروش ۷۵۰۰ دستگاه ساندرو استپ وی در ۲.۵ ساعت در اسفند ماه سال ۹۶ بیانگر به ثمر نشستن همه تلاش‌های پرسنل سایپا در یک سوم پایانی سال بود. لازم به ذکر است بر اساس گزارش‌های ارائه شده، افزایش نسبت فروش اینترنتی به کل از ۱۲درصد به ۲۲درصدکه از آبان ماه سال ۹۶ اتفاق افتاده منجر به کاهش هزینه ۲۰میلیاردتومانی برای گروه خودروسازی سایپا شده است.

تامین ۱۰۰درصدی نقدینگی از محل فروش محصول

گروه سایپا علاوه بر تمرکز بر تولید و فروش محصولات در این مدت با بسیج همه امکانات و توانمندی‌های خود اقدامات دیگری صورت داده که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمرکز بر پرداخت نقدینگی به قطعه‌سازان ضعیف‌تر
کاهش مطالبات قطعه‌سازان
تامین ۱۰۰درصد نقدینگی از طریق فروش محصولات
ساماندهی مجدد شبکه نمایندگی‌ها و تلاش برای اجرای عدالت
شکستن رکورد فروش محصولات و به تبع آن ورود نقدینگی به شرکت
شروع مذاکرات با برندهای برتر جهانی جهت تولید محصولات مشترک
شفافیت و تعامل مناسب با بورس و سهامداران
بازنگری برنامه توسعه محصول گروه
تمرکز بر توسعه ساخت داخل به جای خریدهای خارجی
تمرکز بر توسعه سیستم‌های فروش جهت از بین بردن ناعدالتی و بعضا رانت
جانمایی مناسب محصولات براساس ماموریت شرکت‌ها
گسترده کردن مشارکت در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک از چند فرد به یک تیم چند تخصصه
کرامت نیروی انسانی و پرداخت عدالت‌محور بر اساس شایستگی در عملکرد
همه موارد ذکر شده نشان‌دهنده عزم مدیران و تلاشگران عرصه صنعت در گروه خودروسازی سایپا برای ارائه کالای ایرانی باکیفیت و در شأن ملت شریف ایران و همچنین توسعه اشتغال و کارآفرینی برای جوانان این مرز و بوم و تحقق منویات مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید است.

 
  ::  تماس با ما   :: 
Copyright 2010, asscc.ir, All right reserved انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو