1395/07/13      # 1816.2 

خدمات پس از فروش خودرو از حرف تا عمل 

دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو گفت: به عکس سال های گذشته امسال با بازرسی های سختگیرانه تری مواجه ایم. اگر خدمات پس از فروش خوب ارائه نشده و مشتریان ناراضی اند، کیفیت خودرو و قطعات یدکی با کیفیت نبوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، درجدیدترین رتبه بندی خدمات پس از فروش خودروها، شرکت ایساکو در رتبه هفتم و پارس خودرو و سایپا یدک در رتبه های دهم و چهاردهم قرارگرفتند. این رتبه بندی را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، با ارزیابی عملکرد 21 شرکت ارائه‌ دهنده خدمات پس از فروش اعلام کرده اند.

غیاثی دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو

عباسعلی غیاثی دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو درگفتگوی امروز درباره ارائه خدمات پس از فروش که نتوانسته اند رتبه قابل قبولی را دریافت کنند؟ گفت: خدمات پس از فروش آخرین خدمات زنجیره ای خودرو است.  نوع قطعه و کیفیت نامطلوب و مونتاژ بد خودرو در انتها نباید از چشم خدمات بعد از فروش دیده شود. بیشتر نارضایتی های مردمی از نبود و کمبود قطعات خودرو بوده است و این مشکل پسر از برجام و حذف تحریم ها امیدواریم که برطرف شده باشد.

غیاثی ادامه داد: میانگین رتبه بندی خدمات بعد از فروش درکشور 680 بوده است. جیدی پاور یک شرکت اروپایی در رتبه بندی خود رضایت مشتریان مرسدس بنز را 770  اعلام کرده است که با خدمات ما خیلی اختلاف ندارد.

دبیر انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو ادامه داد: تغییر دستور العمل ها از جمله مشکلاتی  است که با آن روبروهستیم علاوه بر این بازرسی ها سختگیرانه تر باعث شد انجمن در این رتبه خدمات قرار بگیرد.

عباسعلی غیاثی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت های خدمات پس از فروش خودرو به تعهدات خود به درستی عمل نمی کنند؟ گفت: اخیرا مردم از کیفیت قطعه خیلی شکایت ندارند اما هزینه های مصرفی به عهده خود مشتری است نه با خودرو ساز و حتی در زمان گارانتی هم بایستی مشتری هزینه قطعات و لوازم مصرفی را بپردازد؛ مانند تعویض روغن.

گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سال 94 نشان داده که از بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از مراجعه کننده به شبکه خدمات پس از فروش خودرو، مشتریان از « کمبود یا نبود قطعات یدکی»، « کیفیت پایین خدمات و تعمیرات»  و « دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات»  اعلام نارضایتی کرده اند، غیاثی گفت: ما قطعه ای  که خودرو ساز در اختیار ما قرار می دهد روی خودرو می بندیم. داشتن یا نداشتن کیفیت قطعه با مجموعه ما نیست از طرفی خدمات پس از فروش زمان بر و هزینه بر است.

میرآخورلو- مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده

شهرام میرآخورلو مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان در گفتگوی تلفنی در مورد احقاق حقوق مصرف کننده گفت: آیین نامه در سال 95 به نفع مصرف کنندگان صادر شد و قبول داریم ما با روند مطلوب جامعه فاصله داریم سیستم نظارتی آنچنان که باید به دلایلی خوب عمل نکرده است.

مدیر کل نظارت سازمان حمایت اظهار داشت: خودرو های سبک روند رو به بهبود و بهتری نسبت به سال های گذشته دارد.

میرآخورلو ادامه داد: امسال مشتریان از خدمات پس از فروش رضایت بیشتری دارند. شرکت های خودرو ساز موظف هستند با ارائه کتابچه راهنما اطلاع رسانی کنند و نمایندگی های خدمات پس از فروش خود را معرفی کنند. اگر این موضوع به درستی گفته نشود و درست اجرا نشود مشتری احساس رضایتمندی نمی کند.

شهرام میرآخورلو اظهارداشت: همه شرکت های خارجی و داخلی رتبه بندی، کنترل و بازرسی می شوند. مدیر کل نظارت سازمان حمایت اظهارداشت: مشکلات کماکان وجود دارد و با بازرسی های سرزده در صدد کنترل و نظارت هستیم.

تاجیک - معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ارتباط تلفنی گفت: در یکسال گذشته مردم رضایت بیشتری دارند. نارضایتی مردم ناشی از کیفت نامطلوب خودرو، قطعات و خدمات پس از فروش است. در سال 93 ایراداتی که در خوردو ها بوده  4 و شش دهم ایراد 93 داشتیم و در سال 94 به 4.3 رسیده است که درسال 95 به 4 و 1 دهم رسیده است. هر چه کیفیت خودرو ها بیشتر می شود اعتراض ها از خدمات پس از فروش هم بیشتر است.

سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ادامه داد: ما موظف بودیم الزامات آیین نامه را بررسی کنیم. بایستی بررسی ها آیین نامه ها و مکانیزم بازرسی ها هم زمان باشد. در آخرین ارزیابی ها و مکانیزم بازرسی ها در سه ماه گذشته فاصله زیادی با حقوق مصرف کننده دارد. تصویب قوانین با اجرا قوانین  فاصله زیادی دارد امیداریم در ارزیابی که در سه ماه سوم سال وضعینت رضایت مردمی بیشتر شود.

غیاثی در پاسخ به این سوال که مشرتیان برای شکایت به کجا مراجعه کنند، گفت: شکایت ها به انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو ارتباطی ندارد. خود شرکت ها بعنوان بازوی نظارت به شکایت ها رسیدگی می کنند. هرکس شکایتی دارد به سازمان حمایت مراجعه کند.

غیاثی در خصوص خدمات پس از فروش گفت: این خدمات به خودرو ها حتی خودروهای خارجی  هم تعلق می گیرد. خدمات پس از فروش بین همه خودروها یکسان است تفاوتی به تولیدات داخلی و خارجی در خدمات پس از فروش نیست. وی افزود: مشکل تامین قطعه برای ارائه خدمات داشتیم اما امسال وضع بهتری نسبت به سال های گذشته دارند. شرکت های خارجی تامین قطعات یدکی را بر عهده دارند و نمایندگی آنها، هر قطعه ای که ارائه کنند روی خودروهای آنها سوار می شود.

میرآخورلو درمورد اشکالاتی که در مورد خودروی صفر پس از تحویل از نمایندگی وجود دارد و اینکه خودروسازان از پذیرش مسئولیت خود شانه خالی می کنند، گفت: اگر مصالحه بین عرضه کننده و مصرف کننده حل و فصل نشد مشتریان  می توانند به سازمان های صنعت و معدن و تجارت یا سازمان حمایت از مشتریان و یا سامانه 124 دات آی آر مراجعه کنند.

 
  ::  تماس با ما   :: 
Copyright 2010, asscc.ir, All right reserved انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو